معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام استانی- ۷/ آذربایجان شرقی   ۱۲ کیلومتر از بزرگراه تبریز- نوردوز تا

معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام استانی- ۷/ آذربایجان شرقی

۱۲ کیلومتر از بزرگراه تبریز- نوردوز تا هفته دولت ۹۵ افتتاح می شود

خبرگزاری مهر: استان آذربایجان شرقی را شاید بتوان یکی از استان هایی دانست که دارای حجم عظیمی از طرح های عمرانی نیمه تمام است که بنا به گفته محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم اکنون این استان هزار و ۶۴۷ پروژه نیمه تمام عمرانی دارد.

وعده تکمیل این پروژه ها بارها از سوی مسئولین مختلف استانی و حتی ملی در محافل مختلف داده شده و مختص دولت خاصی نیز نیست اما برخی پروژه ها با وجود قدمت بیش از ۳۰ سال و وعده های طولانی و مکرر در زمینه تکمیل آن همچنان نیمه تمام باقی مانده و چشم انتظار نگاه ویژه دولت و مسئولین برای بهره برداری است.

هر چند استاندار آذربایجان شرقی نیز بارها از سعی دولت برای واگذاری این گونه پروژه ها به بخش خصوصی خبر داده و از تعیین تکلیف بسیاری از پروژه های نیمه تمام در طول سال های ۹۴ و ۹۵ سخن به میان آورده است.

پروژه های نیمه تمام بخش راه قسمت عمده ای از پروژه های نیمه تمام عمرانی استان را شامل می شوند که البته تکمیل نشدن برخی از آن ها در طول سال های مکرر سبب وارد آمدن زیان های جبران ناپذیر و حجم بالای تصادفات شده و اخبار کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هم استانی در این راه ها همواره در میان تیتر اول روزنامه ها و رسانه های استان قرار گرفته است.

...

۱۲ کیلومتر از بزرگراه تبریز- نوردوز تا هفته دولت ۹۵ افتتاح می شود

نام پروژه: بزرگراه تبریز- اسپیران- خاروانا - نوردوز

سال شروع پروژه: ۸۹

عمر پروژه: ۵ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۲ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: قطعه اول پیشرفت چشمگیر ندارد- قطعه دوم ( ۸۴ درصد)

پیمانکار فعلی: شهرداری تبریز- اداره کل راه و شهرسازی

محل احداث: جاده تبریز- اسپیران - خاروانا - نوردوز

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: این بزرگراه از تبریز شروع شده و بعد از عبور از روستای اسپیران به خاروانا و سپس  نوار مرزی در نوردوز متصل می‌شود و به عبارتی راه ارتباطی بین ایران و ارمنستان به شمار می رود.

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: مشکلات مالی و نبود اعتبار کافی - مشکلاتی همچون تملک زمین‌ها و جابه‌جایی تاسیسات

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری آذربایجان شرقی – اداره کل راه و شهرسازی – شهرداری تبریز

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۲۸۳ میلیارد ریال برای قطعه دوم

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۱۵۰ میلیارد ریال برای قطعه دوم

بزرگراه اهر تبریز

بزرگراه تبریز - نوردوز به دلیل اتصال ایران به کشور همسایه ارمنستان دارای اهمیتی ویژه نه تنها برای استان بلکه برای کشور است زیرا تکمیل و بهره برداری از آن می تواند نقش بالایی در تحول اقتصادی، اجتماعی و گردشگری استان و کشور داشته باشد.

مدیر ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی استان در خصوص روند این پروژه می گوید: این پروژه در سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است و در نخستین گام سعی در ساخت جاده تبریز - اسپیران خواهیم داشت که طول قطعه اول آن ۱۲ کیلومتر است که توسط شهرداری تبریز از سه راهی فرودگاه به سمت روستای اسپیران در حال انجام می باشد و قطعه دوم توسط این اداره کل و به طول ۱۲ کیلومتر کار می شود.

فیروز بی مقدار در خصوص میزان پیشرفت این پروژه می گوید: شهرداری کار تکمیل قطعه اول را تازه آغاز کرده و پیشرفت چندانی ندارد، اما قطعه دوم دارای پیشرفت ۸۴ درصدی است که پیش بینی می کنیم تا هفته دولت سال ۹۵ این ۱۲ کیلومتر بهره برداری شود و بقیه کار نیز توسط شهرداری تبریز دنبال خواهد شد.

وی ادامه می دهد: احداث این بزرگراه می تواند علاوه بر اتصال کشور به کشور همسایه سبب رهایی روستاهای استان از بن بست شود و با بهره برداری از آن تعداد زیادی از شهرها و روستاهای استان به راه های اصلی متصل خواهند شد و به دنبال آن راه پیشرفت و توسعه برای کل استان باز می شود.

بی مقدار این بزرگراه را بابی جدید برای شهر تبریز برشمرده و می گوید: این پروژه عظیم به منزله پنجمین دروازه شهر تبریز خواهد بود و در ضمن سبب ایجاد ارتباط بین شهر تبریز و یک کشور خارجی خواهد شد که به طور یقین برکات زیادی خواهد داشت.

مدیر ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی استان با اشاره ای به مشکلاتی در تملک اراضی واقع در این مسیر می گوید: شرکت گاز و برق با تعبیه لوله‌های گاز و تیرهای برق در حریم جاده، روند تسریع طرح‌ را با مشکل مواجه کرده‌ بودند که جابجایی آن ها بسیار زمانگیر و هزینه بردار بود.

وی ادامه می دهد: از طرفی روند تملک اراضی نیز وقت زیادی از ما گرفت اما هم اکنون پس از گذشت سال ها توانسته ایم به پیشرفت خوبی در این جاده برسیم که پس از پایان بخش اول بزرگراه به فکر ساخت بخش های دیگر آن خواهیم بود.

با توجه به حجم بالای پروژه های نیمه تمام عمرانی در آذربایجان شرقی و از سویی بالا بودن اعتبار تکمیل این پروژه ها و کمبود منابع دولتی، آنچه راه چاره برای گریز از این تعداد پروژه به نظر می رسد واگذاری آن ها به بخش خصوصی است، رویه ای که مسئولان آذربایجان شرقی همواره بر روی آن تاکید ویژه ای داشته اند.

ایجاد سیاست های تشویقی برای بخش خصوصی از جمله مواردی است که مورد تاکید مسئولان قرار دارد تا با ورود سرمایه گذاران، بار این پروژه ها از روی دوش دولت برداشته شده و تعداد کثیری از آن ها هر چه سریعتر تکمیل شود و در این زمینه مسئولان استان آذربایجان شرقی نیز با جدیت وارد عمل شده اند تا هر چه زودتر گره کور این پروژه های نیمه تمام را بگشایند.

منبع: http://www.mehrnews.com/news/2904446

دهقانی: ورزقان به منطقه آزاد صنعتی تبدیل می‌شود/ احداث شهرک مس در ورزقان

دهقانی:  

ورزقان به منطقه آزاد صنعتی تبدیل می‌شود/ احداث شهرک مس در ورزقان 

خبرگزاری مهر: ورزقان - نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی از تبدیل شهرستان ورزقان به منطقه آزاد صنعتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، الله وردی دهقانی عصر امروز جمعه در نهمین جشنواره جام ستارخان شهرستان ورزقان گفت: تاکنون معدن مس سونگون و شرکت مس ملی ایران برای ۳۵ کیلومتر از بزرگراه ورزقان – خواجه مشارکت و تأمین هزینه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه چهار پیمانکار به‌طور مستمر در بزرگراه ورزقان – خواجه فعال هستند، افزود: به‌تازگی معدن مس سونگون به یک شرکت مستقل تبدیل‌شده است.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس ادامه داد: نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان برای احداث کارخانجات صنایع جنبی مس اعتبار تخصیص‌یافته و این کارخانه‌ها تا پایان سال ۹۶ مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

دهقانی بابیان اینکه شهرک صنعتی مس در شهرستان ورزقان احداث خواهد شد، گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این شهرک و کارخانجات تا چند سال آینده هیچ‌یک از جوانان منطقه ارسباران بیکار نمانند.

وی همچنین از تبدیل شهرستان ورزقان به منطقه آزاد صنعتی خبر داد و افزود: فرصت‌ها و اقدامات لازم در این خصوص انجام‌شده و در آخرین مراحل قرارگرفته که در صورت آغاز فعالیت منطقه آزاد صنعتی ورزقان به‌عنوان قطب اشتغال آذربایجان شرقی تبدیل می‌شود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس در پایان با تأکید بر اینکه در هیچ کجای ایران مناطق زلزله‌زده به این سرعت بازسازی نشده است، خاطرنشان کرد: استفاده از فرصت تهدید زلزله برای پیشرفت و توسعه شهرستان ورزقان مفید و مؤثر بوده است. 

منبع: http://www.mehrnews.com/news/2918524/ورزقان-به-منطقه-آزاد-صنعتی-تبدیل-می-شود-احداث-شهرک-مس-در-ورزقان 

توضیحات خاروانا نیوز: الحاق قسمتی از بخش خاروانا به منطقه آزاد ارس سالهاست که از سوی مسئولین شهر و بخش خاروانا مطرح شده و بارها از مقامات ذیربط پیگیری شده است. الحاق این بخش مرزی (که به ناحق امتیاز مرزی بودن بخش خاروانا نادیده گرفته شده و علیرغم پیگیری های مکرر راه به جایی نبرده است!) به منطقه ازاد تجاری- صنعتی ارس که به نقطه صفر مرزی چسبیده و با کشورهای ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان همسایه است، امری ضروری است که در حل مسئله توسعه نیافتگی و رفع محرومیت این منطقه تاریخی استان نقش بسزایی دارد. محقق نشدن این موضوع علیرغم وعده و وعیدهای مکرر برخی مسئولین، زمانی عجیب به نظر می رسد که مناطق مرزی با فاصله زیاد از مرکز منطقه آزاد ارس همانند خداآفرین و قلی بیگلو مدتهاست به منطقه آزاد ارس الحاق شده اند.  

همانطور که قبلا نیز در خاروانا نیوز منعکس گردید، یکی از هسته های کلیدی سند تدبیر توسعه شهرستان ورزقان، الحاق قسمتی از این شهرستان به منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس عنوان شده است. در این خصوص اظهارات مسئولین شهرستان و استان نیز نشان دهنده آن بود که منظور از هسته بیشتر به الحاق قسمتی از بخش خاروانا به منطقه آزاد ارس دلالت دارد. در این خصوص برخی اقدامات عملی همچون تهیه نقشه و مشخص سازی قسمتی از حریم شهر خاروانا (خلیفه میدانی) جهت الحاق به منطقه ازاد نیز انجام گرفته است. ولی متاسفانه اظهارات و مکاتبات مسئولین ذیربط بیانگر آن است که در طرح توجیهی تهیه شده (که طبق سند تدبیر توسعه باید طی دوره 93-94 انجام گیرد) الحاق شهرک صنعتی ورزقان و معدن مس سونگون (که از سمت جنگل های ارسباران به مرز نزدیک است) تعریف و توجیه شده است و خبری از الحاق بخش خاروانا که هم به مرز و هم به شهرستان جلفا چسبیده است، نیست. حال ضروری است مسئولین محترم با ارائه سند و مدارک معتبر و کتبی به اهالی شهر و بخش خاروانا اعلام نمایند که واقعا الحاق قسمتی از این بخش به منطقه آزاد در دستور کار قرار گرفته است. لازم به ذکر است که یکی از مهمترین دغدغه های اهالی بخش خاروانا در حال حاضر احتمال عدم الحاق این منطقه به منطقه ازاد ارس بوده و از اظهارات عجیب و به دور از انتظار مسئولین شدیدا نگران شده اند!